In zijn eerste jaar als CEO heeft Christophe Barnouin alle niet duurzame bedrijven die Wessanen bezat verkocht. Sinds 2015 is het productaanbod van het voedingsmiddelenconcern duurzaam, en het bedrijf weer financieel gezond. Nu streeft de Franse voorzitter ernaar om per 2020 voor het hele bedrijf een duurzaamheidscertificering van B Corp te krijgen.
Een B Corp certificering is voor een bedrijf hetzelfde als het Fair Trade label voor koffie is. Een groeiend aantal van 2100 bedrijven uit 50 landen voldoet aan de strenge eisen en is B Corp gecertificeerd. Vandaag en gisteren is de B Corp Summit in Amsterdam, waar onder anderen Christophe Barnouin met collega’s in gesprek gaat over duurzame bedrijfsvoering. Want hoe doe je dat, duurzaam zijn zonder in te leveren op je economische resultaten? Barnouin vertelt hoe Wessanen dat doet.
Waarom deze certificering? Is ‘gewoon’ duurzaam zijn niet genoeg?
‘Ik zocht naar een manier om erkenning te geven aan wat we al gedaan hebben maar ook een benchmark, om ons te blijven uitdagen. B Corp omvat een waardering van al onze initiatieven op het gebied van producten, bedrijfscultuur en bedrijfsvoering.
Tegelijkertijd is het een les in nederigheid; je scoort per definitie niet goed genoeg. Er is altijd meer te doen dan wat je al gedaan hebt, en dat drijft ons verder.’