D-rt Groep, van onder meer D-reizen, gebruikt sinds een paar maanden ‘predictive analytics’ waarmee de reisorganisatie met machine learning beter kan inspelen op de wensen van de reiziger. Hoe helpt het de reiziger die op zoek is naar zijn volgende vakantie? En wat betekent dit voor het traditionele reisbureau?
D-rt Groep CEO Don Kaspers gelooft heilig in predictive analytics en de voordelen die het de reiziger en het reisbureau biedt. Reizigers kunnen door Persoonlijk Reisadviseurs veel beter worden geholpen, omdat de PRA inzicht heeft in het reisgedrag en de reiswensen van de klant. Hoe veranderen data het traditionele reisbureau om de hoek? En wat is de toekomst voor reisorganisaties?
‘Data veranderen allereerst heel veel voor onze medewerkers’, zegt Kaspers. De Persoonlijk Reisadviseur heeft inzage in de cijfers, van de omzet van vorig jaar en waar verlies geleden wordt, tot de personeelskosten en de weggegeven korting in hun eigen winkel. ‘Dit geeft ze niet alleen het gevoel dat ze aan het stuur staan, maar ook verantwoordelijkheid. Ze snappen dat wat zij doen invloed heeft op de winkel en het bedrijf.’