Unilever was een van de eerste bedrijven die kwartaalreportages verruilden voor meer langetermijnplannen, met het doel om zich meer op duurzaamheid te kunnen richten. Hanneke Faber (1969) is sinds januari president Europa bij Unilever en verantwoordelijk voor het Unilever Sustainable Living Plan in Europa. Ze vertelt hoe dat gaat, en welke uitdagingen er zijn.
Wat is het Unilever Sustainable Living Plan (USLP)?
‘Het USLP bestaat al sinds 2010. Vóór die tijd was de gedachte, als je groeit dan stoot je meer CO2 uit, heb je meer afval, gebruik je meer water. Die milieuvoetafdruk willen we verkleinen en dat betekent dat we het niet vanzelfsprekend moeten vinden dat groei, die we natuurlijk willen zien in de business, gelijk staat aan het milieu belasten.
Twee andere grote doelen zijn de gezondheid en welzijn van meer dan een miljard mensen verbeteren, en het verhogen van de levensstandaard van miljoenen mensen. We werken daaraan door onze productieprocessen te verbeteren, en met projecten. Buiten Europa hebben we bijvoorbeeld het merk Lifebuoy, desinfecterende zeep, waarmee we 426 miljoen mensen hebben geholpen om hun hygiëne te verbeteren. Dichterbij huis hebben we Dove, dat het zelfvertrouwen van vrouwen en meisjes wil verbeteren, door schoolprogramma’s, alleen echte vrouwen in reclames, en geen fotobewerking.
In 2010 hadden we geen idee, onze CEO Paul Polman ook niet, hoe we die doelen precies gingen halen. Nu, acht jaar later, is nog niet alles bereikt maar ik bereik liever 90% van iets gigantisch groots, dan 100% van iets veel kleiners.’